loading...
همه چیز در مورد محاسبات ابری / رایانش ابری
رایانت/علیرضا بازدید : 529 پنجشنبه 06 شهریور 1393 نظرات (0)

 

با وجود مزایا و کاربردهای مختلفی که برای محاسبات ابری بیان شد، هنوز موانع و نگرانی‌های قابل توجهی پیش‌روی این فناوری وجود دارد که در زمینه‌های مختلف به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.


یکی از معمول‌ترین مشکلات زمانی اتفاق می‌افتد که سازمان‌ها بودجه‌ی اندکی دارند، یا در مورد هزینه‌های سرمایه‌ای نسبت به هزینه‌های عملیاتی، انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند. در این حالت محاسبات ابری از لحاظ مالی گزینه‌ی مناسبی نخواهد بود؛ چرا که با استفاده از محاسبات ابری کاهش هزینه‌ها بیشتر در سرمایه‌گذاری‌ها خواهد بود و در هزینه‌های عملیاتی کاهش چندانی صورت نمی‌گیرد.

همچنین با توجه به این‌که بستر اصلی محاسبات ابری اینترنت است و پهنای باند مناسب نیازی ضروری به حساب می‌آید، سازمان‌ها متحمل هزینه‌های بیشتری خواهند شد.

مشکل دیگر عدم وجود استاندارد برای سرویس­های ابری است. با افزایش تعداد سرویس دهندگان که هرکدام به روشی خاص خدمات می‌دهند، مهاجرت به ابری دیگر ،نیازمند صرف وقت و هزینه‌ای بالقوه خواهد بود. این مورد باعث وابستگی کاربران به وب و ارائه دهندگان آن خواهد شد. «ریچارد استالمن» در این‌باره می‌گوید: «محاسبات ابری مردم را مجبور خواهد کرد که هر روز سیستم‌های انحصاری‌تری بخرند و روز به روز هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنند».

برنامه نویسان نیز امروزه برای ساخت نرم‌افزاری که میلیون‌ها کاربر بتوانند مانند یک سرویس اینترنتی از آن به راحتی استفاده کنند دچار چالش‌های فراوانی شده‌اند.

هرچند ممکن است به مرور زمان نگرانی‌های ایجاد شده برطرف گردند، اما مهم‌ترین بحث موجود امنیت و اعتماد به محاسبات ابری است. در صنعت IT اولین عاملی که موفقیت یک سیستم را تضمین می‌کند، امنیت اطلاعات است. با وجود این‌که داده‌ها و اطلاعات با تمرکز در یک سرور مرکزی توسط روال‌های امنیتی پیچیده‌ای محافظت می‌شوند هنوز جامعه‌ی IT رویکردی محتاط و بی‌اعتماد نسبت به حفظ حریم خصوصی افراد دارد زیرا سکوی محاسبات ابری توسط سرویس دهنده کنترل می‌شود و قادر است دسترسی کامل قانونی یا غیرقانونی به اطلاعات و سرویس‌های کاربران داشته باشد.

منطقی است ،هنگامی که برای افراد روشن نباشد که چرا اطلاعات شخصی­شان درخواست می­شود و یا چطور از آن استفاده می­شود ویا چطور به دیگر بخش­ها پاس داده می­شود،نگرانی افزایش می­یابد.

در زیر 5 مورد از مفاهیم چالش­زا در محاسبات ابری بیان را توضیح داده وبقیه را نام می­بریم:

-         قابلیت اطمینان

محاسبات ابر همیشه قابلیتِ اعتمادِ مستمری را ارائه نکرده‌است. مثلا، مشتریان Salesforce.com در تاریخ ۱۲ فوریه ۲۰۰۸، به مدت ۶ ساعت قادر به دریافت خدمات نبودند. و سه روز بعد خدمات Amazon’s S3 و EC2 به مدت ۳ ساعت دچار وقفه شدند.

در بخش­های بعدی به تفصیل به بیان مساله قابلیت اطمینان پرداخته می­شود.

-         حفظ حریم خصوصی

طرفداران حفظ حریم خصوصی‌ها مدل ابر را مورد انتقاد قرار می‌دهند، زیرا ارائه دهندگان سرویسهای ابر می‌توانند کنترل و نظارت کامل قانونی ویا غیر قانونی بر روی داده‌ها و ارتباطات بین کاربران سرویس و میزبان ابر داشته باشند. رویدادهایی همچون برنامه مخفی آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا به همراه شرکتهای AT&T و Verizon که بیش از ده میلیون مکالمه تلفنی شهروندان امریکایی را ضبط نمودند، باعث بوجود آمدن بی اعتمادی میان طرفداران حفظ حریم خصوصی شده‌است.

-         امنیت

امنیت نسبی محاسبات ابری موضوعی بحث انگیز است که ممکن است پذیرش محاسبات ابری را به تأخیر بیندازد.[6] گروهی بر این باورند که امنیت داده‌ها وقتی که در داخل سازمان اداره شوند بالاتر است، در حالی که گروهی دیگر عقیده دارند که ارائه دهندگان سرویس انگیزه‌ای قوی برای حفظ اعتماد دارند و از این رو سطح امنیت بالاتری را بکار می‌گیرند.

-         هزینه‌های پهنای باند

به لطف پهنای باند بالای شبکه، کاربر حتی هنگامی که در حال استفاده از وب به عنوان یک کامپیوتر فراگیر است، احساسِ کار بر روی سیستم محلی را دارد. با اینحال مشکل زیر پیش می‌آید:

در حالیکه شرکت‌ها به کمک محاسبات ابر، می‌توانند در هزینهٔ تجهیزات و نرم افزارها صرفه جویی کنند، اما باید متحمل هزینهٔ شارژ بالاتری برای پهنای باند بشوند. احتمالا هزینهٔ پهنای باند باید برای نرم افزارهای کاربردی مبتنی بر وب کوچک که داده-متمرکز نیستند کمتر خواهد بود، اما هنگامی که مثلا یک شرکت، پایگاه داده‌ای چند ترابایتی را از طریق محاسبات ابر اجرا می‌کند، این هزینه می‌تواند بسیار بالا باشد.

-         کنترل

ارائه دهندگان خدمات، معمولاً سکوها را برای پشتیبانی از شیوه‌های تجاری و IT ی یک شرکت خاص طراحی نمی‌کنند. همچنین، کاربران قادر به تغییر تکنولوژیِ سکوها به هنگام نیاز نخواهند بود. گرچه ارائه دهندگان می‌توانند با توجه به اینکه چه تکنولوژی ای به بهترین نحو نیازها را پاسخ می‌دهد ،می­توانند بهنگام نیاز آن را تغیییر دهند که این کار بدون موافقت یا رضایت مشتریان انجام می‌گیرد.

آسیب پذیری در برابر رکود اقتصادی ، پذیرش، شکل جدید نرم‌افزارها ، محبوس شدن توسط ارائه دهندگان و استانداردها ،و میزان در دسترس بودن و کارایی دیگر چالش­های پیش­روی محاسبات ابری می­باشد.

 

درباره ما
Profile Pic
در این پایگاه قصد داریم مجموعه از بهترین مقالات فارسی و انگلیسی در زمینه های مختلف محاسبات ابری ( رایانش ابری) همچون امنیت ،زمانبدی ، صرفه جویی انرژی ، موبایل و ... را به اشتراک بگذاریم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 45
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 132
  • بازدید ماه : 267
  • بازدید سال : 1,348
  • بازدید کلی : 40,749